Jesienny chłód, zmienna temperatura – zarówno dorośli, jak i dzieci szczególnie w tym okresie łapią infekcje i zmagają się z przeziębieniami. W związku z tym często konieczne jest wzięcie urlopu czy rezygnacja z zajęć w szkole czy przedszkolu. Jakie są sprawdzone sposoby na zwiększenie odporności?

Jesienna_odpornosc_fotoChoć staramy się dbać o zdrowie nasze i bliskich nam osób, to od kilku tygodni możemy zaobserwować długie kolejki przed aptekami, a w telewizji podczas każdego bloku reklamowego polecane są leki i suplementy diety mające zwalczyć jesienne infekcje. Czasem jednak warto przypomnieć najważniejsze zasady dbania o odporność i pomyśleć o zdrowiu, zanim dopadnie nas przeziębienie.

Ubranie a zmienna temperatura

Pamiętajmy o tym, by odzież dla nas i dzieci była dopasowana do temperatur, w których będziemy przebywać. Jesienią warto ubierać się „na cebulkę”, czyli zakładać dwie-trzy warstwy odzieży z naturalnych, „oddychających” materiałów. Istotne jest również
to, by paradoksalnie nie ubierać się zbyt ciepło, gdyż przegrzany organizm bardzo źle reaguje na gwałtowne zmiany temperatur. Od wyjścia z domu do momentu dotarcia do pracy czy szkoły, znajdujemy się w różnych pomieszczeniach, środkach transportu, idziemy ulicą etc. – za każdym razem temperatura jest inna i nasz organizm powinien być zabezpieczony w sposób optymalny.

Mądra dieta, czyli ochrona od wewnątrz

Choć odpowiednia odzież to bardzo ważny element chroniący nas i nasze dzieci przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi, nie możemy zapominać, że zdrowy jadłospis – zupełnie inny niż dieta wakacyjna, powinien towarzyszyć nam każdego dnia. To właśnie systematyczne dostarczanie całej rodzinie składników odżywczych i witamin pomaga wzmacniać odporność. Przypomnijmy sobie o babcinych sposobach na odporność, takich jak dodawanie czosnku i cebuli do potraw, gotowanie rozgrzewających zup, picie soku malinowego czy herbaty z miodem i imbirem, zamiast z białym cukrem. Pożegnajmy cytrusy, które chłodzą nasz organizm – zamiast tego wybierzmy pełne witamin sezonowe owoce
i warzywa. To nieodłączny element idealnej diety na chłodne dni. Korzystanie z dobrodziejstw natury może zarówno dorosłych, jak i dzieci uchronić przed licznymi jesiennymi wirusami.

Właściwa, mądra dieta w domu to jedno, ale w ciągu dnia my i nasze dzieci również powinniśmy wybierać zdrowe produkty. Sałatka owocowa lub warzywna zapakowana w próżniowe pudełko plus kanapka z pełnoziarnistego pieczywa – to świetna propozycja na przerwę lunchową czy zdrowe drugie śniadanie w szkole. We wdrażaniu mądrych nawyków żywieniowych wśród dzieci i młodzieży pomagają również inicjatywy edukacyjne, m.in. ogólnopolski program Porcja Pozytywnej Energii, którego druga edycja ruszyła kilka tygodni temu. Skierowany jest on do uczniów szkół podstawowych, nauczycieli i rodziców i promuje aktywny styl życia oraz uczy, jak wybierać zdrowe, wartościowe produkty, które dostarczają niezbędne witaminy i składniki odżywcze. Proste sposoby często są najskuteczniejsze, dlatego wdrażając te na pozór podstawowe zasady, wzmocnimy odporność naszą i naszych dzieci! A o to przecież chodzi – zwłaszcza przed zimąJ

Więcej informacji na temat programu na stronie: www.porcjapozytywnejenergii.pl

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF