Sushi – najpopularniejsze danie pochodzące z Kraju Kwitnącej Wiśni w szybkim tempie podbiło światowe kuchnie. Chociaż na degustację tego przysmaku najczęściej wybieramy się do restauracji, powstało już mnóstwo poradników, które zachęcają do przyrządzania sushi w domu. I choć na pierwszy rzut oka wydaje się to zadaniem niewykonalnym, robienie sushi w domu coraz częściej staje się ciekawym sposobem na spędzenie wolnego czasu w gronie najbliższych.

 

Po pierwsze: RYŻ

 

Nie da się ukryć, że podstawowym składnikiem sushi jest ryż. Coraz większy wybór ryżu przeznaczonego specjalnie do sushi pozwala na przygotowanie dania najbardziej wiernego oryginałowi. Ryż do sushi przed ugotowaniem koniecznie należy opłukać pod zimną, bieżącą wodą – robimy to tak długo, aż woda stanie się przeźroczysta. Ryż gotujemy do momentu wrzenia, a następnie ok. 10 minut na małym ogniu pod przykryciem.

 

Po drugie: SOS DO RYŻU

 

Do przygotowania sosu do ryżu potrzebny będzie ocet ryżowy, sos sojowy i cukier.  Po podgrzaniu składników w odpowiednich proporcjach, należy go dodać do ryżu i pozostawić całość do ostygnięcia.

 

Po trzecie: DODATKI

 

Kolejny krok to przygotowanie dodatków: surowej, bądź wędzonej ryby pokrojonej w paski oraz pozostałych składników: awokado, papryki i zielonego ogórka. Przyda się również szczypiorek i listki sałaty. Do sushi z powodzeniem możemy dodać japońskie grzyby, paluszki krabowe, krewetki, seler naciowy i wszystko, na co akurat mamy ochotę. Do środka często dodajemy chrzan wasabi, biały serek czy ziarna sezamu.

 

Po czwarte: WIELKIE ZWIJANIE

 

Po przygotowaniu wszystkich składników oraz miseczki z wodą do moczenia palców (by ryż się nie kleił) zaczynamy zwijać rolki. W tym celu rozkładamy bambusową matę, kładziemy na niej listek suszonych alg (nori) i pokrywamy go w 2/3 ryżem. Na ryżu kładziemy rybę oraz pozostałe składniki. Uważajmy jednak, by dodatków nie było zbyt wiele, gdyż sprawi to, że zwijanie rolki będzie trudne. Chwytamy dolną krawędź bambusowej maty i lekko ściskając formujemy rolkę. Aby alga dobrze się skleiła można posmarować końcówkę wodą bądź wasabi. Gotową rolkę należy pokroić ostrym, najlepiej mokrym nożem na małe kawałki, by móc zjeść je „na raz“.

 

Po piąte: SMACZNEGO

 

Sushi podajemy z miseczką sosu sojowego, marynowanym imbirem i chrzanem wasabi. Jemy pałeczkami lub palcami.

 

Choć zrobienie sushi wymaga czasu i precyzji, przyrządzanie tej potrawy w domu bez wątpienia dostarczy nam satysfakcji – zarówno ze spożycia zdrowego, pełnego witamin i wartości odżywczych posiłku, jak i z kreatywnie spędzonego czasu. Ponadto wspólne przygotowanie sushi z przyjaciółmi to świetny pomysł na ciekawy i pełen dobrej zabawy wieczór.

 

 

Potrzebne produkty:

 

0,5 kg ryżu do sushi Podravka

Surowa lub wędzona ryba

Listki prasowanych alg – Sushi Nori

Awokado

Pozostałe dodatki wg uznania: np. warzywa (papryka, ogórek, szczypiorek)

Ocet ryżowy

Sos sojowy

Cukier

Sól

Wasabi

Mata bambusowa

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF