Zima jest już tuż za rogiem, co oznacza, że nadszedł czas, aby wzmocnić swój układ odpornościowy.
W miarę jak dni stają się krótsze, a temperatura powoli spada aura wpływa na kondycję naszego organizmu. Wciąż jeszcze nie znaleziono skutecznego lekarstwa chroniącego nas przed przeziębieniem. Są jednak sposoby, które mogą pomóc zapobiegać przeziębieniom, a jeśli już je złapiemy, pomogą zmniejszyć jego nasilenie.

 

 

Jednym ze sposobów by wzmocnić układ odpornościowy przed sezonem jesienno-zimowym jest odpowiednia dieta. „Ważnym elementem do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego jest właściwe odżywianie. Dlatego dobrze zbilansowana dieta pomaga zachować zdrowie podczas sezonu przeziębieniowego” – mówi dr Agnieszka Kowalik, dietetyk – „Natomiast niedostatecznie zróżnicowana dieta, która nie obejmuje wszystkich niezbędnych dla naszego organizmu składników, może osłabić naszą odporność.”

Dobrze zbilansowana dieta obejmuje nie tylko owoce, warzywa, całe ziarna i białka, ale również tłuszcz – jest on absolutnie integralną częścią prawidłowej diety pomagającej zachować zdrowie.

Jedną z istotniejszych funkcji tłuszczu jest absorbowanie ważnych dla organizmu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach(A, D, E i K). Badania dowodzą, że witaminy D i A są szczególnie ważne dla funkcjonowania układu odpornościowego. Bez udziału tłuszczu, organizm ludzki nie może przetwarzać tych witamin i nie możemy z nich korzystać, kiedy naprawdę ich potrzebujemy – czyli szczególnie w okresie przeziębień i grypy.

Dzienne spożycie tłuszczu powinno dostarczać 30% energii pochodzącej ze składników pokarmowych. Jednak istnieją pewne tłuszcze, które służą nam lepiej niż inne. Niezbędne nienasycone tłuszcze nazywane są „dobrymi tłuszczami”, ponieważ są nieodzowne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dobre tłuszcze mają również wiele innych korzyści i pomagają utrzymać ciało w ogólnym dobrym stanie zdrowia. Ponadto niezbędne nienasycone tłuszcze pozytywnie wpływają
na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.

 

Aby dać układowi odpornościowemu odpowiednie wsparcie i w celu utrzymania ogólnego zdrowia, warto wprowadzić nienasycone tłuszcze do codziennej diety. Oto kilka wskazówek jak tego dokonać:

Wybieraj produkty, które zawierają tłuszcze roślinne i ogranicz tłuszcze zwierzęce.
Te „złe tłuszcze” nasycone (głównie pochodzenia zwierzęcego) mogą mieć przy nadmiernym spożyciu negatywny wpływ na zdrowie, tak jak każda nieodpowiednia dieta. Lepiej więc do smarowania używać miękkiej margaryny zamiast masła. Margaryna jest zrobiona na bazie oleju roślinnego
i dostarcza naszemu organizmowi dobre, niezbędne tłuszcze roślinne.

Zamiast smażyć na smalcu czy maśle, zacznij używać różnych olejów roślinnych np. rzepakowego lub słonecznikowego.

Zastąp czerwone mięso rybami, zwłaszcza tłustymi takimi, jak łosoś, tuńczyk czy makrela.
Ryby te są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które mają naturalne właściwości przeciwzapalne, które wzmacniają odporność.

Dodaj porcję owoców i warzyw do diety, ponieważ są one bogatym źródłem witamin.

 

Przestrzegając tych prostych porad żywieniowych, możesz zoptymalizować funkcje układu immunologicznego i poprawić ogólny stan zdrowia. Zdrowa dieta jest jednym z najlepszych sposobów zmniejszania ryzyka wystąpienia chorób, takich jak przeziębienie. Należy jednak pamiętać o innych środkach ostrożności takich jak: regularne mycie rąk, unikanie dotykania twarzy swojej i innych, utrzymanie otoczenia w czystości (w domu, w pracy) i dużo odpoczynku.

 

* Dr inż. Agnieszka Kowalik – ukończyła Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Żywienia Człowieka i GD.W 2006 r. uzyskała stopień doktora nauk rolniczych w zakresie technologii żywności
i żywienia. Od 25 lat pracuje w Instytucie Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie, obecnie jako starszy asystent – dietetyk w Klinice Chorób Metabolicznych. Specjalizuje się w leczeniu dietetycznym pacjentów
z wrodzonymi wadami metabolizmu rozpoznawanymi na podstawie skriningu selektywnego.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF