W sezonie jesienno-zimowym szukamy sposobów na niskie temperatury i nieprzychylne warunki atmosferyczne za oknem. Jednym z frontów walki o dobry humor jest nasza kuchnia. W codziennym menu do łask wracają wszelkie dania na ciepło, zwłaszcza te gotowane. W poniższym artykule dowiecie się, jak połączyć przyjemne z pożytecznym – czyli jak przyrządzić warzywa, które rozgrzeją w chłodny dzień i zachwycą niestandardowym sposobem doprawienia i podania.

Brokuły… po indyjsku

Brokuły to cenne źródło kwasu foliowego. Poza tym w 100-gramowej porcji dostarczymy sobie ok. 2,5-3 gramów błonnika i tylko 27 kalorii. Soczysta zieleń brokułów przywołuje miłe wspomnienie lata. W sezonie często zajadamy się brokułami saute lub jedynie z dodatkiem chrupiącej bułki tartej, natomiast zimą możemy nieco wzbogacić ich smak aromatycznymi przyprawami. Na początek warto ugotować brokuły w bulionie na włoszczyźnie, który podkreśli smak warzyw i doda mu nieco głębi. Ale to jeszcze nie koniec! Szef kuchni Knorr Piotr Murawski poleca przyrządzić tak ugotowane brokuły w wersji po indyjsku, czyli z charakterystycznymi dla tamtej kuchni przyprawami takimi jak m.in. kardamon, koper i kmin. Oto szczegółowy przepis na jesienno-zimową wersję brokułów:

Czas przygotowania: 15 minut

Ilość porcji: 4

Brokuly po indyjsku 0Stopień trudności: łatwe

Składniki:

– 1 brokuł,

– 1 kostka Bulionu na włoszczyźnie Knorr,

– 250 ml jogurtu greckiego,

– 1 cytryna,

– 1 łyżka oliwy,

– pół łyżeczki mielonego pieprzu,

– 2 łyżeczki kminku,

– pół łyżeczki soli morskiej,

– 2 łyżeczki kopru włoskiego,

– 5 strączków kardamonu.

Przygotowanie:

  1. Brokuł podziel na różyczki. Następnie wrzuć je do wrzącej wody z kostką Knorr. Po około 4 minutach wyciągnij, wymieszaj z oliwą i podsmaż na patelni przez około 2 minuty.
  2. Na suchej patelni upraż ziarna przypraw.
  3. Tak przygotowane przyprawy zmiel z solą, pieprzem, startą skórką cytrynową.
  4. Dodaj do jogurtu, połącz z sokiem z cytryny i precyzyjnie wymieszaj.
  5. Na talerzu ułóż różyczki, polej jogurtem, posyp pozostałymi zmielonymi przyprawami.

A to pasztet! Z selera

Seler korzeniowy to warzywo o dość specyficznym, nieco pikantnym smaku. Powinni zaprzyjaźnić się z nim wszyscy ci, którzy liczą kalorie, ponieważ seler zawiera jedynie ok. 20 kalorii w 100 gramach. Co ciekawe, seler kryje w sobie witaminy z grupy B oraz witaminę PP, a także sporo błonnika. Można z niego przyrządzić sałatkę lub zupę. Ale można również postawić na innowację i przygotować pasztet z selera. Do jego przyrządzenia potrzeba kilku prostych składników, takich jak m.in. czosnek, cebula, jajka oraz Bulion na włoszczyźnie Knorr, który wzbogaci smak dania. Efekt końcowy to pachnący pasztet o chrupiącej skórce i aromatycznym wnętrzu, który z pewnością zrobi duże wrażenie na domownikach oraz gościach. Będzie stanowić również przyjemną alternatywę dla popularnych wędlin. Zobacz, jak prosty jest przepis na Pasztet z selera:

Czas przygotowania: 90 minut

Ilość porcji: 6

Pasztet z selera 0Stopień trudności: łatwe

Składniki:

– 1 kg selera,

– 2 kostki bulionowe Knorr,

– 4 jajka,

– 2 średnie cebule,

– 3 ząbki czosnku,

– kostka margaryny,

– 1 i pół szklanki bułki tartej,

– 0,5 szklanki kaszy mannej,

– łyżka ostrej papryki,

– szklanka wody.

Przygotowanie:

  1. Selery obierz, zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Czosnek przepuść przez praskę, obraną cebulę drobno posiekaj.
  2. Szklankę zagotowanej wody połącz z margaryną, bulionem Knorr, selerem, czosnkiem i cebulą. Gotuj na wolnym ogniu przez około godzinę.
  3. Do zimnych warzyw dodaj kaszę, bułkę tartą oraz jajka. Przypraw ostrą papryką. Dokładnie wymieszaj.
  4. Całość przełóż do foremki wyłożonej papierem do pieczenia. Pasztet piecz około 80 minut w temperaturze 180 stopni.

Ziemniaki w stylu orientalnym

Walorów smakowych ziemniaków nikomu nie trzeba przedstawiać. Znamy co najmniej kilka smacznych sposobów na ich przyrządzenie, ale jako że jemy ziemniaki dość często, jesteśmy już nieco znudzeni tradycyjnymi sposobami ich podawania. Ciekawą odmianą, która wprowadzi gamę nieco intensywniejszych smaków do naszego codziennego menu, będą Ziemniaki po bombajsku doprawione imbirem, kurkumą, szafranem, kolendrą oraz najważniejszą z indyjskich przypraw, czyli garam masala (dosłownie „gorąca mieszanka”). Ciepłych jesiennych kolorów dodadzą daniu, oprócz przypraw, także pomidory oraz papryczka chili.

Bigos dla wegetarian… i nie tylko

Zamiast decydować się na jedno warzywo, można tworzyć bardzo smakowite kompozycje. Aby odejść od standardowych rozwiązań, szefowie kuchni Knorr polecają Wegetariański bigos. Ciepła, aromatyczna mieszanka ulubionych warzyw, kilka śliwek węgierek do smaku oraz odrobina czerwonego wina. Sekret bigosu tkwi jak zwykle w odpowiednim doprawieniu, dlatego warto zdać się na sprawdzony sposób. „Aby najpełniej wydobyć smak warzyw, dodaję do nich Bulion na włoszczyźnie Knorr, który tworzy idealną oprawę dla wszystkich składników” – mówi Piotr Murawski. „Dorzucam go już na samym początku do gotującej się kapusty, tak aby stworzyć aromatyczną bazę i aby pozostałe składniki od razu po dodaniu nabierały aromatu, który niesie ona ze sobą”. Gotowe danie posypujemy koperkiem i podajemy w towarzystwie świeżego pieczywa – ciepło, pysznie, palce lizać!

Czas przygotowania:90 minut

Ilość porcji: 4

Wegetarianski bigos 0Stopień trudności: łatwe

Składniki:

– 200 g śliwek węgierek,  

– 10 pieczarek,

– 5 dużych pomidorów,

– 1 kostka Bulionu na włoszczyźnie Knorr,

– 5 sztuk ziela angielskiego,

– 4 liście laurowe,

– duża główka kapusty,

– 1 średnia biała kapusta,

– 3 ząbki czosnku,

– 1 papryka czerwona,

– 1 papryka zielona,

– pęczek koperku,

– łyżeczka kminku,

– pół butelki czerwonego wina,

– łyżeczka ostrej papryki,

– pół kostki masła.

Przygotowanie:

  1. Pokrojoną w kostkę kapustę ugotuj w wodzie z dodatkiem liścia laurowego i ziela angielskiego.
  2. Do wywaru dodaj kostkę Knorr i gotuj kapustę do miękkości.
  3. Na maśle w rondelku podduś pokrojoną w piórka cebulę i posiekany czosnek.
  4. Do dania dodaj pokrojone papryki i pieczarki. Następnie dodaj kawałki pomidorów i cząstki śliwek. Całość duś przez parę minut.
  5. Duszone warzywa połącz z odcedzoną kapustą. Przypraw kminkiem i ostrą papryką.
  6. Wlej czerwone wino i duś przez 20 minut do czasu, kiedy większość płynu odparuje. Potrawę podawaj posypaną posiekanym koperkiem. Bigos dobrze komponuje się ze świeżym pieczywem.

Więcej innowacyjnych pomysłów na jesienne warzywa znajdziemy na www.przepis.pl.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF