Jeszcze nie tak dawno suszone śliwki  znajdowały się na liście zakupów właściwie tylko przed Świętami Bożego Narodzenia, z przeznaczeniem na potrawy wigilijne, jako dodatek do wypieków i deserów. Na szczęście obecnie na rynku mamy wiele bakalii i suszonych owoców do wyboru. Zyskują one coraz większą popularność  i uważane są za produkt zdrowy i wręcz modny, doskonały jako słodka przekąska zastępująca tradycyjne słodycze. Suszone śliwki powinny stanowić cenny składnik naszej diety ponieważ zawierają bardzo wiele cennych i niezbędnych naszemu organizmowi składników mineralnych: potasu, żelaza, magnezu i wapnia.

sliwkiBogate w błonnik suszone śliwki ułatwiają spalanie tłuszczu. Mimo, że 100 gram śliwek zawiera także 200 kalorii, bez obaw możemy włączyć te owoce do naszej diety ponieważ, na zawarte w śliwkach pektyny nasz organizm bardzo szybko reaguje uczuciem sytości. Suszone owoce są więc ratunkiem dla łakomczuchów, którzy mogą podjadać je zamiast tuczących batonów i czekoladek. Suszone śliwki dają bowiem żołądkowi poczucie sytości, jakiego nie zapewnia żaden wyrób czekoladowy. Śliwki są przy tym równie słodkie co czekolada i bardzo smaczne. Możemy dodać kilka sztuk np. do porannego jogurtu, czy do obiadowej sałatki z kapustą pekińską.
Suszone śliwki nie tylko przyśpieszają naszą przemianę materii, ale także poprawiają trawienie, a to ze względu na wysoką zawartość błonnika. Znany z medycyny ludowej sposób na problemy z trawieniem to spożywanie trzech suszonych śliwek każdego dnia. Jest to bardzo skuteczna metoda, która pozwoli w łatwy sposób uregulować pracę naszego przewodu pokarmowego. Śliwki suszone dają więc uczucie sytości, przyspieszają metabolizm, oczyszczają jelita, poprawiają trawienie oraz hamują wchłanianie cukrów i cholesterolu, dlatego powinny znaleźć się w diecie zmagających się z nadwagą.
Śliwki zawierają również beta-karoten, witaminy C i E, które mają właściwości antynowotworowe. Witamina C ma także właściwości uszczelniające naczynia krwionośne. Śliwki powinny docenić osoby zmagające się z pękającymi naczynkami, owoce te bowiem zawierają znaczną ilość witaminy K, która reguluje proces krzepnięcia krwi. Zawarte w śliwkach przeciwutleniacze opóźniają proces starzenia się i powstawania zmarszczek. Przeciwutleniacze ograniczają także powstawanie w organizmie tzw. wolnych rodników, które uszkadzają struktury komórek i uczestniczą w procesie rozwoju raka i chorób serca. Ze względu na zawartość potasu śliwki zaleca się także osobom cierpiącym na nadciśnienie. Pierwiastek ten działa przeciwstawnie do sodu, który zawiera m.in. powszechnie używana sól kuchenna, dzięki czemu może przyczyniać się do obniżenia ciśnienia tętniczego. Polecane są również wegetarianom, ze względu na bogactwo żelaza, fosforu, wapnia, magnezu i witamin.

 

Pamiętajmy aby kupować suszone owoce tylko ze sprawdzonych źródeł. Najlepiej wybierać te paczkowane (np. Bakalland).  Będziemy mieli wtedy pewność, ze owoce są dobrej jakości i nie są przeterminowane, w związku z czym zawierają wszystkie cenne składniki.

Koktajl z suszonych śliwek

 

Składniki na 2 porcje:

  • 100 g suszonych śliwek (np. Bakalland)
  • kubeczek naturalnego jogurtu
  • pół szklanki mleka
  • pół szklanki soku jabłkowego

 

Przygotowanie:

Suszone śliwki zalewamy wrzątkiem i moczymy przez ok. 1 godzinę. Następnie śliwki miksujemy w blenderze i dolewamy jogurt oraz mleko. Na koniec dodajemy sok jabłkowy, dzięki któremu koktajl będzie trochę łagodniejszy w smaku.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF