Zbilansowana, urozmaicona dieta to klucz do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Często kusi nas jednak, by pójść na skróty i sięgnąć po suplementy diety. Czy i kiedy warto zainteresować się tym tematem?

tescoPoznaj swój organizm

Przede wszystkim należy pamiętać, że suplementy diety i tzw. leki roślinne nie są produktami leczniczymi. Są, według definicji, środkiem spożywczym, mającym na celu uzupełnienie normalnej diety o witaminy lub składniki mineralne. Kto i kiedy powinien je stosować? Na to nie ma prostej odpowiedzi. Kluczem jest jednak poznanie i obserwacja własnego organizmu, który w różnych porach roku czy okresach życia, może potrzebować dodatkowego wsparcia.

Przykładowo w okresie jesieni i zimy, kiedy nasłonecznienie jest małe, nasza skóra nie może wytworzyć odpowiedniej ilości witaminy D. Warto wówczas tę witaminę uzupełnić odpowiednimi suplementami, jak znany wszystkim tran. Nasz organizm może być również w gorszej kondycji np. z powodu natężenia silnego stresu, natłoku pracy czy po długiej chorobie. Wówczas może wystąpić niedobór pewnych składników mineralnych – wapnia, magnezu, cynku, żelaza czy potasu – które warto uzupełnić. Jednak zawsze w takich przypadkach warto skonsultować się z lekarzem, a nie opierać się na diagnozie stawianej przez wyszukiwarkę internetową.

Dawka rozwagi

Suplementy diety mogą pomóc, ale i zaszkodzić. Jak? Na przykład preparaty wielowitaminowe, przyjmowane w dużych ilościach, mogą zwiększać ryzyko zachorowania na raka gruczołu krokowego, płuca czy czerniaka. Z kolei preparaty zawierające wapń podnoszą niebezpieczeństwo zawału –jest to spowodowane tym, że wapń w tabletkach gwałtownie osadza się na blaszkach miażdżycowych, co sprzyja atakowi serca.

Niektóre suplementy zawierają składniki roślinne w skondensowanej postaci. Warto pamiętać o tym, sięgając na przykład po kapsułki z wyciągiem z herbaty zielonej. Powszechnie wiadomo, że napar z  tej herbaty warto pić regularnie (zamiast herbaty czarnej). Gdy jednak zażywamy kapsułki, wprowadzamy do organizmu wyciąg herbaty odpowiadający 15, a nawet 20 filiżankom napoju, co nie jest już korzystne dla zdrowia. Podobnie jest z beta karotenem. Ten, który zażywamy w tabletkach, odpowiada spożyciu aż 6 kg marchwi! W ten sposób wprowadzana zostaje do organizmu ogromna dawka składników, na którą nie jest on przygotowany lub po prostu jej nie potrzebuje.

Jeżeli decydujemy się na suplement diety, warto zwrócić uwagę, czy skład produktu nie jest zbyt długi. Z prostego powodu – nie wiadomo, jak nasz organizm zachowa się pod wpływem wielu aktywnych składników. Dlatego – podobnie jak z żywnością – im krótszy skład, tym lepszy suplement.

Konsultacja z lekarzem

Istnieje liczna grupa osób, które powinny szczególnie uważać przy wyborze suplementów: osoby chore na cukrzycę, padaczkę, depresję, kobiety w ciąży, kobiety podczas laktacji, osoby o podwyższonym ciśnieniu tętniczym. Konsultacja z lekarzem w takich przypadkach jest konieczna. Często dopiero lekarz podczas wizyty może potwierdzić, że na przykład  osoby z podwyższonym ciśnieniem powinny unikać suplementów, zawierających w swoim składzie kofeinę, guaranę, taurynę czy kreatynę, które zwiększają ciśnienie.

Z drugiej strony nie należy zapominać, że dla niektórych grup opracowano specjalne suplementy, które są wręcz polecane. Dobrym przykładem są tu kobiety w ciąży, które powinny stosować preparaty uzupełniające te witaminy i składniki potrzebne w ich stanie w zacznie większej ilości,  jak kwas foliowy.

Materiał opracowany we współpracy z Magdaleną Maławską, ekspertką Zdrowego Apetytu (www.zdrowyapetyt.pl ), specjalistką w zakresie żywienia człowieka i dietetyki.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF