W ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się zwyczaje żywieniowe Polaków. Blisko połowa ankietowanych deklaruje, że spożywa znacznie więcej warzyw i owoców niż 5 lat temu – wynika z raportu przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Intermarché. Co ciekawe ponad ¾ respondentów twierdzi, że najczęściej kupuje je w sklepach wielkopowierzchniowych.

2015_07_Intermarche_Warzywa i owoce_INFOGRAFIKATo zmiana diety, dla większości Polaków biorących udział w badaniu „Warzywa i owoce – preferencje, zakupy i konsumpcja”[1] przeprowadzonym w lipcu tego roku, ma największy wpływ na wzrost konsumpcji warzyw i owoców. Świadczy to o zwiększeniu świadomości społeczeństwa w kwestii wpływu nawyków żywieniowych na zdrowie. Nie bez znaczenia dla ankietowanych jest też łatwiejszy dostęp do świeżych warzyw i owoców oraz poszerzenie ich oferty w sklepach.

Polacy są coraz bardziej świadomi tego, jak ważna jest obecność warzyw i owoców w codziennej diecie, dlatego chętniej po nie sięgają. Blisko 90% ankietowanych deklaruje, że je owoce codziennie lub częściej. Analogicznej odpowiedzi w przypadku warzyw udzieliło 82% badanych.

Z naszego badania wynika, że zdecydowana większość Polaków spożywa warzywa lub owoce przynajmniej raz dziennie. Cieszyć powinien fakt, że Polacy zdają sobie sprawę z tego jak istotny wpływ na ich zdrowie ma odpowiednio zbilansowany jadłospis – komentuje Michał Kluczek, koordynator badania
z Millward Brown.

Gdzie po warzywa i owoce?

Najważniejszym kryterium, jakim kierują się Polacy przy zakupie warzyw i owoców, jest ich świeżość – tak odpowiedziało aż 96% osób przepytanych przez Millward Brown. Duże znaczenie ma jednak także pochodzenie produktów. Ponad ¾ respondentów twierdzi, że owoce i warzywa najczęściej kupuje w supermarketach. Sklepy osiedlowe wskazało 43% ankietowanych, a targi 15%.

Na czele rankingu najczęściej konsumowanych owoców w Polsce uplasowało się jabłko (77% odpowiedzi). Najpopularniejszym warzywem okazał się natomiast pomidor (55%).

Badania potwierdzają, że świeżość i najwyższa jakoś produktów są dla Polaków najważniejsze. Mamy tego pełną świadomość, dlatego dbamy o ofertę warzyw i owoców w sklepach Intermarché – komentuje Eliza Orepiuk-Szymura, Kierownik Dyrekcji Komunikacji i Informacji Grupy Muszkieterów. Współpracujemy z polskimi dostawcami, co odpowiada na potrzeby konsumentów aż 71% z nich przy zakupie warzyw i owoców sprawdza, czy pochodzą z Polski – dodaje.

W kuchni nie eksperymentujemy

Polacy są ostrożni w próbowaniu nowych smaków – w ciągu ostatnich sześciu miesięcy aż 82% ankietowanych nie spróbowało nieznanego warzywa, a 75% owocu. Najczęściej powstrzymywała ich przed tym obawa, że nowy smak nie będzie im odpowiadał (tak twierdzi 30% respondentów). Brak wiedzy na temat produktu, czy pomysłu na jego wykorzystanie w kuchni to kolejne czynniki zniechęcające Polaków do eksperymentowania. Najczęściej wskazywane warzywa, które badani wprowadzili do swojej kuchni w ostatnim czasie to bakłażan, batat i szparag, natomiast owoce to granat, awokado, liczi i mango.

[1] Badanie CATI „Warzywa i owoce – preferencje, zakupy i konsumpcja” zrealizowane przez Millward Brown na zlecenie sieci supermarketów Intermarche, realizowane w lipcu 2015 roku, na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie N=1001 Polaków w wieku 18+

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF