Początek szkoły to nie tylko zakup podręczników i szkolnych akcesoriów. To także dobry czas na zmiany, szczególnie jeśli chodzi o nawyki żywieniowe naszych pociech. Nasze dzieci przebywają w szkole kilka godzin dziennie, dlatego też ważnym zadaniem dla wszystkich rodziców jest przygotowanie odpowiednich przekąsek i drugiego śniadania, które dadzą im energię do nauki.

danie kuskus z kurczakiem 250g_7,99 PLNSzkolne kanapki najczęściej lądują w koszu

Wszyscy jednak wiemy, że nie jest to proste zadanie. Dzieci grymaszą, niechętnie sięgają po owoce i warzywa, a starannie przygotowane przekąski, niestety, często lądują w szkolnym koszu. Jak pokazały badania „Talent do niemarnowania”*, zdecydowana większość żywności lądującej w szkolnych koszach to kanapki (58%), uczniowie marnują też sporo produktów ze szkolnej stołówki (np. surówki – 42%, zupa – 34%, kasza/ryż – 33%). Dlaczego tak się dzieje? Niestety najczęstsza przyczyna marnowania żywności (84%) to wybieranie przez dzieci słodyczy i słonych przekąsek zamiast drugiego śniadania z tornistra. Rodziców czeka zatem nie lada wyzwanie – przygotowanie takiego drugiego śniadania, które będzie nie tylko zdrowe, lecz także będzie godnym przeciwnikiem dla atrakcyjnych słodyczy.

Dlaczego drugie śniadanie jest takie ważne?

Drugie śniadanie jest bardzo ważnym posiłkiem w ciągu dnia. Bardzo ważne jest jego regularne spożywanie, o odpowiedniej godzinie – nie później niż 3-4 godziny od pierwszego śniadania. Warto zatem spojrzeć na plan lekcyjny dziecka i zaznaczyć przerwę, podczas której powinno ono zjeść przygotowany przez nas prowiant. Również ważne jest, by drugie śniadanie było zbilansowane, urozmaicone i dostarczało odpowiednich ilości składników odżywczych. W końcu dziecko musi mieć energię na kilka godzin nauki czy ćwiczeń podczas zajęć wychowania fizycznego.
Najlepszym pomysłem są kanapki z pieczywa pełnoziarnistego, które jest źródłem węglowodanów złożonych uwalniających powoli energię, dzięki czemu dziecko będzie miało siłę do nauki przez dłuższy czas. Jest także źródłem błonnika regulującego pracę przewodu pokarmowego oraz witamin z grupy B wspomagających funkcjonowanie układu nerwowego.

mix egzotyczny tesco 200g_6,99 PLNOdpowiednie składniki to podstawa

Równie ważne jest zadbanie o odpowiednią atrakcyjność posiłku. Kolorowy lunchbox, plasterek ogórka wykrojony na kształt serduszka potrafi czasem zdziałać cuda. Pamiętajmy również, aby składniki były zawsze świeże. Z jakich składników najlepiej skomponować kanapkę? Doskonałym dodatkiem do pieczywa będą plasterki jajka, szynki, żółtego sera czy łososia. Nie zapominajmy również o warzywach, które dostarczają wartościowych składników odżywczych np. wzmacniającą odporność witaminę C. Polecamy zwłaszcza sałatę, pomidora lub kiełki.
Jedną z najlepszych przekąsek, które można dać dziecku do szkoły, są owoce. Zaleca się, aby owoce były spożywane w ilości 1-2 sztuk dziennie, ponieważ oprócz naturalnych cukrów zawierają także witaminy i składniki mineralne. W ich składzie znajdziemy także wodę, która jest ważnym elementem przemian metabolicznych. Dowiedz się, jakie owoce Twoje dziecko jada najchętniej i niech one znajdą się w jego tornistrze. Do wspomnianego tornistra warto zapakować dodatkowo butelkę wody mineralnej oraz produkt mleczny (jogurt, kakao czy mleko). Te produkty zawierają wapń ważny dla budowy kości i pracy mięśni.

Gdy czekają naukowe wyzwania

Podczas dni wypełnionych sprawdzianami i klasówkami, do drugiego śniadania możemy dołączyć garść migdałów lub mieszanki bakalii. Dlaczego? Stres zwiększa zapotrzebowanie na magnez, a ten powinien być od razu uzupełniony w organizmie. Jego najlepszym źródłem są właśnie migdały lub inne bakalie.

W asortymencie sklepików szkolnych warto poszukać produktów bez cukru i jak najmniej przetworzonych: owoców, kanapek i soków owocowo-warzywnych. Jeśli nasze dziecko koniecznie chce dostać batonik, szukajmy tych zbożowych, z pełnego ziarna, ale nie za często. Słodycze powinny być spożywane sporadycznie, ponieważ zawierają cukry proste sprzyjające rozwojowi próchnicy. Jeśli w sklepiku nie znajdziemy świeżych owoców, to zdecydujmy się na zakup musu owocowego, ale bez dodatku cukru.

zupa brokulowa 360g_6,99 PLNJak poradzić sobie z grymaszeniem?

Pełnoziarniste pieczywo, kiełki, wędlina, sałata – to wszystko brzmi bardzo dobrze i zdrowo, ale na pewno wielu rodziców ma inny problem. Grymaszenie! Niestety dzieci nie zawsze chcą jeść to, co szykują im rodzice, nie lubią warzyw, a argumenty „To jest zdrowe” nie są dla nich przekonujące. Jak przekonać dziecko do zdrowego jedzenia?

– Klucz do sukcesu to poznanie smaków i upodobań kulinarnych naszego dziecka, a czasem ich przechytrzenie – mówi Magda Maławska, ekspertka Zdrowego Apetytu. – Przede wszystkim warto zaobserwować, co nasze dziecko lubi jeść i nie podawać mu niczego na siłę. Efekt będzie wówczas odwrotny do zamierzonego. Stosujmy zasadę małych kroków, wprowadzajmy nowe składniki stopniowo i – co równie ważne – nie szykujmy zbyt dużych porcji dla dziecka.

Jak pokazują badania „Talent do niemarnowania”, uczniowie wyrzucają posiłki i przekąski, które im nie smakują (dotyczy to 70% posiłków przygotowanych przez rodziców), ale które też są zbyt duże – 31% uczniów dostaje za duże drugie śniadanie od rodziców. Dlatego też warto wypracować swoją własną taktykę w przygotowaniu drugiego śniadania dla naszych pociech – wybierać zdrowe, pełnowartościowe składniki, świeże, ale też i takie, do których możemy przekonać nasze dziecko. Żadne zdrowe przekąski nie zadziałają, jeśli wylądują w szkolnym koszu…

 

* O badaniu:
„Talent do niemarnowania” – badanie przeprowadzone na próbie 1000 nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych w Polsce, w tym na ok. 200-os. próbie nauczycieli uczestniczących w programie Tesco dla Szkół – „Talent do niemarnowania”, na zlecenie Tesco dla Szkół, przez MillwardBrown SMG/KRC, 01.2014 r. Pełen raport z badania dostępny na www.tescodlaszkol.pl oraz portalu www.odpowiedzialnybiznes.pl, który jest patronem badania.

 

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF