Lato to zdecydowanie czas wycieczek i podróży. Bez względu na to, czy są one dalekie czy bliskie trzeba zaopatrzyć się w odpowiednie pożywienie, które doda nam energii i siły na kolejne godziny trasy. Warto pomyśleć o tym wcześniej, aby odpowiednio przygotować menu. W jakie potrawy oraz produkty należy się zaopatrzyć podpowiedzą Piotr Ceranowicz – kucharz współpracujący z marką Lubella oraz uczestnik III edycji programu Top Chef, oraz Anna Różyk – ekspert ds. żywienia.

Dalekie i męczące podróże sprzyjają podjadaniu niezdrowego jedzenia, które jest łatwe w spożyciu. Jeśli jednak dbasz o swoją formę zapomnij o niezdrowych przekąskach, które dostarczą Ci jedynie pustych kalorii. Jedzenie przygotowane w domu będzie smaczne, a co najważniejsze zdrowe.

Przygotowanie, kluczem do sukcesu

Często zastanawiamy się jakie jedzenie zabrać ze sobą w podróż. Otóż wszystko zależy od jej długości, liczby uczestników oraz środka transportu. Wiadomo bowiem, że w samochodzie jedzenie odbywa się w bardziej komfortowych warunkach niż na przykład w autokarze. Jednak również podczas postoju możemy chwilę przerwy wykorzystać nie tylko na przysłowiowe „rozprostowanie kości”, ale również zjedzenie smacznego i pożywnego posiłku. Wcześniejsze przygotowanie apetycznych dań na podróż to pewność, że w daniu znajdą się nasze ulubione, a przede wszystkim świeże składniki. Poniżej znajdziecie kilka kulinarnych wskazówek, które pomogą Wam przetrwać nawet najdłuższą i najbardziej męczącą podróż:

Śniadanie to podstawa. – Jak ważne jest śniadanie chyba nie trzeba nikomu przypominać. Bogate w węglowodany, białko oraz witaminy i minerały dostarczą nam energii na kolejnych kilka godzin. Jeśli nie masz czasu zjeść śniadania przed podróżą, przygotuj je dzień wcześniej i zapakuj do pudełka. Zblendowana kasza pszenna z dodatkiem stewii oraz sezonowych owoców zapewni nam pełnowartościowy, poranny posiłek. Do tego sok owocowy i gotowe – radzi Anna Różyk.

Wartościowe przekąski. Zaopatrz się w orzechy, bakalie czy też owoce pełne witamin lub koktajle owocowe, które nie tylko będą świetną przekąską miedzy posiłkami, ale również zapewnią odpowiednią dawkę energii. – Można też samodzielnie przygotować w domu batoniki np. z płatków żytnich z dodatkiem masła orzechowego, które zadowolą nawet największych wielbicieli słodkości. Pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzać z ich ilością, zarówno orzechy jak i bakalie są bogate w kalorie, które spożyte w nadmiernych ilościach mogą mieć negatywny wpływ na naszą wagę – dodaje Różyk.

Czas na obiad. Nie masz pomysłu jaki obiad przygotować na czas podróży? Zdecydowanie musi być to proste i lekkie danie, które zaspokoi głód, nie powodując uczucia ciężkości. – Makaron z sosem ze świeżych pomidorów bądź z warzywami czy też pożywna sałatka z dodatkiem kaszy gryczanej z pewnością zaspokoi wszystkich głodomorów. Tak skomponowany posiłek zaspokoi nie tylko nasze kubki smakowe, ale również dostarczy niezbędnych składników odżywczych – przekonuje Piotr Ceranowicz. – Obiad przygotowany w domu to świetna alternatywa dla często tłustych i niekoniecznie zdrowych propozycji dostępnych w lokalach, które możemy spotkać w drodze na nasze wakacje – zaznacza Różyk.

Nie zapomnij o napojach. Podczas długich, letnich podróży bardzo ważne jest spożywanie płynów. Odpowiednia ilość napojów nawodni nasz organizm oraz orzeźwi podczas upalnej jazdy. Soki owocowe zapewnią nam porcję owoców niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania, a napoje owocowe bez konserwantów skutecznie zaspokoją pragnienie. Nie zapominaj więc o odpowiedniej ilości płynów, które ochłodzą organizm i przyniosą orzeźwienie.

Podróż na wakacje to pierwszy dzień urlopu, dlatego warto zadbać o to, by w ciągu tych kilku lub kilkunastu godzin dostarczać naszemu organizmowi odpowiednich składników odżywczych. Własnoręcznie przygotowane posiłki to pewność, że podczas trasy nie dopadną nas przykre, żołądkowe dolegliwości. Zadbajmy, aby również na wakacjach odżywiać się nie tylko smacznie, ale również zdrowo.

Kurczak na sałatce z makaronu pełnoziarnistego pióra

lubella_kurczak_na_salatce_z_makaronu_pelnoziarnistego_pioraSkładniki:

  • 400 g Makaronu Lubella Pełne Ziarno pióra
  • 2 piersi z kurczaka
  • Szklanka mrożonego lub świeżego groszku
  • Szklanka mrożonej lub świeżej zielonej fasolki
  • 2 pomarańcze
  • Olej
  • Szczypiorek
  • Sól, pieprz
  • Suszone oregano
  • 2 łyżki masła

Przygotowanie:

Makaron gotujemy według zaleceń producenta na opakowaniu i hartujemy zimną wodą.

Piersi z kurczaka doprawiamy solą, pieprzem oraz oregano i smażymy na oleju z dodatkiem masła. Jeśli piersi są bardzo grube można je dopiec w piekarniku.

Ocieramy skórkę z jednej pomarańczy. Pomarańcze obieramy nożem i wycinamy segmenty miąższu. Błony wyciskamy z reszty soku.

Groszek i fasolkę gotujemy i hartujemy zimną wodą by nie straciły koloru.

Makaron mieszamy z pomarańczą, sokiem i skórką z pomarańczy oraz groszkiem, fasolką i 2 łyżkami oleju. Doprawiamy solą i pieprzem. Posypujemy siekanym szczypiorkiem. Na sałatce układamy plastry piersi z kurczaka.

pelnoziarniste_piora_z_pomidorowym_sosem_bez_gotowaniaPełnoziarniste pióra z pomidorowym sosem bez gotowania

Składniki:

  • Makaron Lubella Pełne Ziarno pióra (1 opakowanie)
  • Pomidory malinowe (4 szt.)
  • Żółte pomidorki koktajlowe (6 szt.)
  • Pomidorki truskawkowe (6 szt.)
  • Bazylia (10 listków)
  • Oliwa z oliwek (6 łyżek)
  • Sok z połowy cytryny
  • Otarta Skórka z cytryny
  • Cukier (1 lyżka)
  • Sól, pieprz

Przygotowanie:

Pomidory siekamy na dość drobną kostkę, dodajemy sok z cytryny, startą skórkę cytryny, posiekaną bazylię, cukier, szczyptę soli oraz pieprzu i odstawiamy.

Makaron gotujemy wg zaleceń producenta. Gorący, odcedzony makaron dodajemy do pomidorów i mieszamy. Odstawiamy, by trochę nasiąkł. Podajemy posypany listkami bazylii.

 

***

Anna Różyk – dietetyk współpracujący z marką Lubella, absolwentka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Specjalistka ds. żywienia, która doświadczenie zdobywała m.in.
w Europejskim Centrum Leczenia Otyłości Dzieci i Dorosłych oraz w Klinice Gastroenterologii i Chorób Przemiany Materii na Warszawskim Szpitalu Uniwersytetu Medycznego. Obecnie pracuje jako dietetyk dla dorosłych oraz przeprowadza wykłady odnośnie prawidłowego żywienia
w placówkach oświaty. Specjalizuje się w układaniu planów żywieniowych dla dzieci. Prywatnie mama 2 córek, przekładająca wiedzę zdobytą podczas studiów na żywienie najbliższych.

Piotr Ceranowicz – ekspert kulinarny związany z marką Lubella.

Szef kuchni restauracji Kaskrut oraz szef i patron restauracji Kitchen. Uczestnik 3. edycji programu Top Chef. Absolwent Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego na kierunku Medycyny Weterynaryjnej
i Psychologii Klinicznej na Wyższej Szkole Psychologii Społecznej
w Warszawie. Były główny szkoleniowiec i barista w ZEN City Lounge. W 2012 roku był finalistą ogólnopolskiego konkursu „Kucharz odkrycie roku 2012”.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF