Czy orzechy są kaloryczne? Czy pozytywnie wpływają na nasze zdrowie? Ile razy dziennie można je jeść, aby nie przybrać na wadze? Czy mogą zastąpić popołudniową kawę? Tysiące pytań, które pojawiają się zawsze wtedy, gdy na salony wkracza orzeszkowy temat. Marka Felix oraz dietetyk Agata Ziemnicka – Łaska obalają mity na temat małych, chrupiących przekąsek.

1Orzechy dzięki swoim skoncentrowanym składnikom odżywczym są źródłem zdrowia, eliksirem młodości oraz prawdziwą bombą witalną dodającą energii w ciągu dnia. Co więcej, są najlepszym towarzyszem podczas rodzinnych spotkań, wypadów za miasto czy imprez w gronie przyjaciół. Już teraz sprawdź, co wiesz na ich temat!

  • Jedząc orzechy dostarczamy organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. FAKT

Orzechy są niezwykłą bombą witaminową dla naszego organizmu, zawierającą szeroki wachlarz potrzebnych organizmowi substancji:

o   witaminę E, która chroni układ nerwowy oraz wspomaga pamięć i umiejętności werbalne;

o   tiaminę oraz ryboflawinę – witaminy z grupy B, które poprawiają funkcjonowanie pamięci;

o   fenyloalaninę – posiadającą rzadką zdolność przenikania przez barierę krew-mózg i stymulowania go do wytwarzania substancji poprawiających nastrój i zmniejszających ból – dopaminy oraz adrenaliny.

o   tryptofan – aminokwas niezbędny do produkcji serotoniny, substancji nazywanej „hormonem szczęścia”;

o   argininę – niezbędną do wytwarzania tlenku azotu, usprawniającej przepływ krwi przez tkanki

o   magnez – zmniejszający uporczywe zmęczenie oraz trudności z koncentracją.

o   sód, potas i wapń – które, w odpowiednich proporcjach sprawiają, że orzechy wzmacniają nasze kości i chronią organizm przed insulinoopornością i nadciśnieniem.

o   cynk i selen – chroniące nasze ciało przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego, wzmacniające odporność i pomagające utrzymać młody wygląd.

  • Orzechy zawierają dużą ilość tłuszczy, które mogą powodować wzrost wagi. MIT

W spożyciu każdego produktu spożywczego należy zachować umiar, jednak orzechy mogą na stałe zagościć w naszym codziennym jadłospisie bez obaw o przybranie na wadze. Orzechy w 40-70% składają się z tłuszczy – na szczęście tych zbawiennych dla naszego zdrowia. Zaledwie 1/10 z nich to tłuszcze nasycone, których powinniśmy unikać. Ponad połowa natomiast to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, których najczęściej w naszej diecie brakuje. Warto pamiętać, że kwasami tłuszczowymi w orzechach są jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, te same, które znajdziemy w rybach morskich, oliwie z oliwek czy awokado. Znajdziemy w nich również cenne kwasy tłuszczone z rodziny Omega-3, które poprawiają naszą odporność oraz koją nasz układ nerwowy. Co więcej, małe, chrupiące przekąski nie zawierają w ogóle cholesterolu, bogate są natomiast w roślinne sterole, których wysokie spożycie pomaga obniżyć poziom „złego” cholesterolu w naszej krwi. Osoby regularnie spożywające orzechy są generalnie szczuplejsze od tych, które sięgają po nie rzadko lub nigdy. Badania wskazują również, że dodanie orzechów w formie dodatkowej przekąski w ciągu dnia nie sprawia, że przybieramy na wadze. Wręcz przeciwnie. Spożywanie orzechów tylko dwa razy w tygodniu obniża ryzyko wzrostu masy ciała o 31% oraz o 33% zmniejsza ryzyko rozwoju otyłości – dzięki wysokiej zawartości błonnika oraz białka roślinnego pozytywnie wpływają na odczuwaną przez nas sytość. Ponadto orzechy są „trudne do zgryzienia” dla naszego układu pokarmowego, dzięki czemu aż 10% energii, którą wraz z nimi spożywamy zużywamy na samo ich trawienie.

  • Jedzenie orzechów pozwala obniżyć ryzyko zachorowań na różne choroby. FAKT

Spożywanie garści orzechów 5 razy w tygodniu obniża ryzyko rozwoju chorób serca o 30-50% oraz cukrzycy typu 2 o 25%. Orzechy wzmacniają mięśnie naczyń krwionośnych i usprawniają przepływ krwi, co zmniejsza ryzyko miażdżycy, zawału czy udaru. Odpowiedni stosunek składników mineralnych w orzechach sprawia, że mają one zdolność obniżania ciśnienia krwi. Regularne spożycie orzechów może również chronić przed chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak choroba Parkinsona czy Alzheimera. Osoby spożywające orzechy kilka razy w tygodniu uzyskują znacznie lepsze wyniki w testach badających umiejętności poznawcze od osób, które nie spożywają ich wcale. Nienasycone kwasy tłuszczowe, których bogatym źródłem są właśnie orzechy, pomagają natomiast zmniejszyć objawy nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci. Badania przeprowadzone w Japonii sugerują z kolei, że osoby, które nigdy nie spożywają orzechów mają znacznie wyższe ryzyko zachorowania na raka żołądka.

  • Orzechy nie mają wpływu na nasz nastrój. MIT

Orzechy zawierają tryptofan – aminokwas niezbędny do produkcji serotoniny, substancji nazywanej „hormonem szczęścia”. Osoby, które odżywiają się w sposób charakterystyczny dla diety śródziemnomorskiej, której ważnym elementem jest wysokie spożycie ziaren i orzechów są mniej narażone na negatywne emocje. Taka dieta – poza leczeniem farmakologicznym – może wspierać nawet walkę z depresję.Orzechy mogą również poprawić nam samopoczucie i to dzięki jednemu wspaniałemu składnikowi – pirazynie, czyli substancji aromatycznej, którą znajdziemy między innymi w czekoladzie czy kawie. Pirazyny pobudzają w naszym mózgu ośrodek przyjemności do produkcji substancji poprawiających nastrój.

  • Orzechy mają wpływ na nasz mózg. FAKT

Orzechy to wyjątkowe przekąski, które nie tylko wspomagają kreatywność i pobudzają do działania, ale również odżywiają nasz mózg. Zawierają one alfa-linolenowy kwas tłuszczowy, który jest kluczowy dla rozwoju i prawidłowej pracy mózgu. Aminokwasy – w tym  zawarta w orzeszkach fenyloalanina – posiadają zdolność stymulowania naszego mózgu do wytwarzania substancji poprawiających nastrój i zmniejszających ból: dopaminy oraz adrenaliny. Z kolei arginina, niezbędna do wytwarzania tlenku azotu, usprawnia przepływ krwi przez tkanki znajdujące się w naszym mózgu. Podobne właściwości ma także obecny w orzeszkach magnez, który zmniejsza uporczywe zmęczenie oraz trudności z koncentracją. Tiamina, kolejny, zawarty w orzechach aminokwas, stymuluje pamięć i wpływa na efektywność naszej pracy. Obecność witamin z grupy E pomaga chronić układ nerwowy i pomaga w prawidłowej reakcji organizmu na stres.

  • Orzeszki ziemne i laskowe działają na nasz organizm w taki sam sposób. MIT

Każdy rodzaj orzechów zawiera inny specyficzny dla siebie zestaw składników. Orzeszki ziemne, zawierające najwięcej białka, są świetną przekąską po wysiłku fizycznym i dają długotrwałe uczucie sytości. Orzechy laskowe z kolei, uplasowały się w pierwszej trójce orzechów z największą zawartością kwasu tłuszczowego alfa-linolenowego, który ma zdolność regeneracji pracy mózgu – są idealne dla analityków, wykładowców czy studentów.

  • Orzechy są najlepszą popołudniową przekąską. FAKT

Między godziną 13.30 a 15.30 organizm większości z nas w naturalny sposób domaga się odpoczynku. Wtedy najczęściej sięgamy po słodkie batony i napoje energetyczne, które zawierają znaczne ilości cukrów prostych dostarczających nam energii, która niestety szybko się kończy. Powodują one gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi, po czym poziom ten szybko spada i to poniżej stanu początkowego.Orzechy, które są naładowane wartościowymi składnikami odżywiają każdą komórkę naszego ciała, wzmacniają funkcjonowanie naszego umysłu i poprawiając humor!

  • Orzechy nie mają daty ważności. MIT

Przechowywane w nieprawidłowy sposób orzechy mogą być niebezpieczne dla naszego zdrowia, bowiem na ich powierzchni mogą rozwijać się pleśnie, będące źródłem aflatoksyn, które mają działanie kancerogenne. Nie jesteśmy jednak w stanie ich zauważyć. Orzechy zakażone aflatoksynami nie wyróżniają się w żaden sposób wyglądem od tych w pełni bezpiecznych. Jak zatem wybrać orzechy dobre dla naszego zdrowia? Warto sięgać po produkty firm, które gwarantują najwyższe standardy bezpieczeństwa. Unikajmy orzechów sprzedawanych na wagę, gdyż mogą one zawierać zanieczyszczenia szkodliwe dla naszego zdrowia. Są również rzadko badane pod kątem zawartości szkodliwych substancji. Wybierajmy orzechy przebadane i szczelnie zapakowane, wówczas będziemy mieli pewność, że wybieramy większe bezpieczeństwo.

  • Sportowcy nie powinni jeść orzechów. MIT

Orzechy to idealny dodatek do codziennej diety dla osób uprawiających sport zawodowo i rekreacyjnie. W czasie każdego treningu, pocąc się, nasz organizm traci ogromną ilość minerałów i elektrolitów. Sięgając po orzechy, dostarczamy naszym mięśniom, ścięgnom i tkankom składników, które pomogą je odbudować. Pochodzące z orzechów tłuszcze i białka zaspokajają głód po aktywności fizycznej i pomagają zbudować tkankę mięśniową, węglowodany natomiast uzupełnią utracone zapasy glukozy w mięśniach.

  • Orzechy mogą wpłynąć na długość naszego życia. FAKT

Mało kto wie, że orzeszki zawierają w sobie tzw. „cząsteczkę życia” – składnik, który wspomaga długowieczność i gwarantuje prawidłową pracę naszego organizmu. Wszystko to, za sprawą obecnej w orzechach argininy – aminokwasu, niezbędnego do syntezy tlenku azotu (nazywanego „cząsteczką życia”). Ułatwia on przepływ krwi przez tkanki, rozluźnia i wzmacnia mięśnie naczyń krwionośnych, zmniejszając ryzyko chorób serca, miażdżycy, zwału czy udaru.

Dla wszystkich tych, którzy chcą żyć długo i cieszyć się zdrowiem oraz nieprzemijającą urodą, zaleca się spożywanie migdałów. Zawierają one najwięcej (spośród wszystkich orzechów) witaminy E, która bywa nazywana witaminą młodości, ze względu na swoje właściwości antyoksydacyjne, które chronią nasze komórki przed starzeniem i dbają o piękny wygląd skóry.

Rekomendowane ceny detaliczne orzechów Felix:

  • Mix migdałów – 8,99 PLN
  • Orzechy prażone bez soli (380g) – 9,99 PLN
  • Orzechy solone smażone (380g) – 9,99 PLN
  • Nerkowce solone (240g) – 20,99 PLN
  • Pistacje (380g) – 29,99 PLN
Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF