Nie musimy wcale odmawiać sobie przekąsek. Sztuka tkwi w umiejętnej selekcji smakołyków, na które możemy sobie pozwolić. Jednym z nich jest MASŁO ORZECHOWE! Tuczące, kaloryczne, pozbawione walorów odżywczych? Stop! Obalamy mity na temat masła orzechowego!

Masło orzechowe zawiera pożyteczne nienasycone kwasy tłuszczowe

maslo-orzechowe-z-kawalkami-orzechowUtrwaliło się w świadomości wielu osób lubiących orzechy, iż należy od nich stronić, bo są wysokokaloryczne. Nic bardziej mylnego! Masło orzechowe jest bogate w nienasycone tłuszcze, które przyczyniają się do spalenia tkanki tłuszczowej! Do takiej tezy przychyla się amerykański dietetyk Jonny Bowden powołując się na specjalistyczne badania. Wynika z nich, że umiarkowane ich spożywanie może przyczynić się do zrzucenia zbędnych kilogramów.

Potwierdzają to również badania przeprowadzone na uniwersytecie bostońskim – Harvard School of Public Health. Kobiety, które jadły masło orzechowe dwa lub więcej razy w tygodniu szybciej traciły na wadze niż te, które wyeliminowały je ze swojej diety! Wpływ na taki wynik miał fakt, że pierwsza grupa zastępowała wysokokaloryczne przekąski masłem, natomiast druga grupa z nich nie rezygnowała, spożywając np. chipsy, czekoladowe ciastka czy batony. Wniosek z tych badań płynie taki, że w podejściu do smakołyków i przekąsek najważniejsza jest umiejętność rozróżnienia tłuszczów nienasyconych (zawartych m.in. w maśle orzechowym) od nasyconych.

Najważniejszą różnicą w kontekście stosowanych diet jest to, że nienasycone tłuszcze powodują uczucie sytości, które towarzyszy nam przez dłuższy okres czasu. Dzięki temu spożywamy mniej posiłków, w szczególności mniej niezdrowych przekąsek. Oczywiście wszystko w zgodzie z powiedzeniem, że „wszystko jest dobre, ale w umiarze”.

Masło Orzechowe tuczy i jest kaloryczne? – MIT OBALONY !

Orzechy arachidowe – źródło witamin, minerałów i białka

Orzechy arachidowe (ziemne), z których powstaje pyszna, kremowa konsystencja masła są źródłem witamin i minerałów, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wśród witamin zawartych w takim maśle należy wymienić witaminy z grupy B , witaminę A wpływająca na prawidłowy rozwój kości i pracę narządu wzroku, witaminę E, która jest potrzebna do prawidłowej pracy układu krążenia i zapewnia prawidłowy przebieg metabolizmu. To jeszcze nie wszystko!

Oprócz wymienionych witamin masło orzechowe zawiera również cenną niacynę, odpowiedzialną za efektywną pracę układu pokarmowego i nerwowego oraz równie ważny kwas foliowy. Ten ostatni oprócz usprawniania funkcjonowania układu trawiennego i nerwowego, spełnia ważne funkcje w okresie dojrzewania i rozwoju człowieka już od najmłodszych lat. Masło orzechowe to również ważne źródło lekkostrawnego białka roślinnego. Z uwagi na ten właśnie fakt, jest ono szczególnie polecane osobom, które są wegetarianami lub ograniczają spożywanie mięsa.

Masło orzechowe dostarcza organizmowi wyłącznie tłuszczów i nie ma żadnych walorów zdrowotnych – MIT OBALONY !

Rola masła orzechowe w diecie sportowców

Mit na temat wysokiej kaloryczności masła został obalony. Niewłaściwe jest więc stwierdzenie, iż nie powinno się ono znaleźć w diecie sportowca lub osób, które rekreacyjnie uprawiają sport. Błąd! Okazuje się, że masło orzechowe może  być niezbędnym składnikiem codziennego pożywienia, które da nam siłę i wytrzymałość. Wszystko dzięki wspomnianej zawartości białka – składnika niezwykle ważnego do uzupełnienia w czasie aktywności fizycznej. Takie zapotrzebowanie wynika ze zwiększonej intensyfikacji procesów metabolicznych, które są regulowane właśnie przez białko.

Białko spełnia także ważną rolę jako budulec masy mięśniowej oraz neutralizuje szkodliwe działanie stresu oksydacyjnego. Uzupełnienie białka przyczynia się do neutralizowania wolnych rodników, które go powodują. Z uwagi na tak ważne funkcje w organizmie,  białko obok węglowodanów i witamin z grupy B (w które również bogate jest masło orzechowe) powinno stanowić podstawę diety wszystkich sportowców i osób aktywnych.

Masło orzechowe ze względu na dużą kaloryczność nie jest zalecane w diecie sportowca oraz osób prowadzący aktywny tryb życia – MIT OBALONY !

Pozostaje pytanie, jak wykorzystać masło orzechowe na co dzień?

Masło świetnie nadaje się do smarowania pieczywa czy tostów, dzięki czemu może być oryginalną propozycją na śniadanie. Doskonale komponuje się z ciastami, kremami, zarówno z daniami słonymi, słodkimi, pikantnymi czy łagodnymi. Bo wyjątkowość masła polega nie tylko na wartościach odżywczych w nim zawartych, ale również wszechstronnością zastosowania! Szukajcie przepisów na stronie SANTE.

Masło orzechowe – przepisy -> (http://www.sante.pl/przepis174/satay-sauce)  http://www.sante.pl/przepis297/przepis-na-zimowe-ciastka-z-maslem-orzechowym

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF