Zima każdego roku nas zaskakuje. Niespodziewane mrozy i opady śniegu pojawiają się często już w listopadzie. Razem z pierwszymi śniegami, narzekamy zwykle, że samochód nie odpalił, w mieszkaniu nie jest wystarczająco ciepło, a my w dodatku mamy katar i gorączkę. Tak nie musi być – wystarczy się trzymać kilku zasad, aby bez szwanku dotrwać do wiosny.

 

 

 

 

 

Samochód

 

Jeżeli zastosujemy się do paru zasad nasze auto poradzi sobie z nieprzyjaznymi urokami zimy.  Przede wszystkim powinniśmy pamiętać, żeby zawczasu wymienić opony letnie na zimowe. Jest to kluczowa kwestia, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo na zaśnieżonej drodze. W harmonogramie zimowego przeglądu powinno się znaleźć również sprawdzenie stanu zawieszenia pojazdu, a przede wszystkim zainstalowanych tam amortyzatorów. Niesprawne amortyzatory mogą bowiem znacznie wydłużyć drogę hamowania. Kluczową natomiast kwestią w kwestii sprawności auta zimą jest kontrola akumulatora. W zimie jego rozruch wymaga pobrania dużo większej dawki energii. Powinniśmy upewnić się czy skutecznie działają świece żarowe, które rozgrzewają powietrze przed uruchomieniem mechanizmu.

 

Dom

 

Zwykle przyczyną zbyt niskich temperatur we wnętrzach zarówno w domach, jak i blokach są nieszczelne okna. To przez nie ucieka najwięcej ciepła. Zanim przyjdą największe mrozy warto ocenić ich szczelność. W razie potrzeby możemy użyć odpowiedniej uszczelki piankowej. Dodatkowo powinniśmy przejrzeć instalację grzewczą zarówno piece, jak i kaloryfery. Nie zaszkodzi również żeby sprawdzić drożność kanałów wentylacyjnych. Nie zapomnijmy również  o wyregulowaniu okien i drzwi.  Częste otwieranie latem mogło sprawić poluzowanie zawiasów, a właśnie zimne powietrze najczęściej dostaję się przez przestrzeń pomiędzy drzwiami a futryną dolna.

 

Zdrowie

 

W okresie jesienno-zimowym zdecydowanie częściej skarżymy się na zdrowie. Częste wahania temperatur, przemęczenie oraz zarazki powodują, że częściej chorujemy. Wielu z nas nie zdaje sobie dodatkowo sprawy, że możemy się ustrzec zawczasu nieplanowanego leżenia w łóżku. Jeśli chcemy uniknąć choroby powinniśmy jeść dużo owoców i warzyw, a także pić dobrą butelkowaną wodę źródlaną (jak np. „Złoty Potok”) i świeżo wyciśnięte soki owocowe. Podobnie jak w czasie upału, podczas mrozów potrzebujemy więcej wody, gdyż mróz potrafi odwodnić nasze ciało.

 

Dodatkowo nasze posiłki  warto wzbogacić dodając czosnek czy cebulę. Wiele osób unika tych warzyw, ze względu na intensywny zapach po spożyciu, ale pamiętajmy, że są one bardzo zdrowe. Najlepiej jeśli dodamy je do kolacji, wówczas rano po  mocnym smaku nie zostanie już śladu. Na koniec należy wspomnieć o aktywności fizycznej. Planując nasz dzień warto zarezerwować sobie czas na ćwiczenia lub dłuższy spacer. Jeśli z powodu natłoku spraw nie mamy na to czasu, to należy przynajmniej chwilę pospacerować. Nasze ciało momentalnie poczuje się bardziej dotlenione, niż gdybyśmy spędzili ten zimowy dzień wyłącznie w ogrzewanych, przesuszonych pomieszczeniach.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF