Uprawiasz sport lub prowadzisz bardzo aktywny styl życia? Pamiętaj o nawodnieniu. Wysiłek to duże wyzwanie dla naszego organizmu. Picie odpowiedniej ilość płynów skutecznie zwiększy wydolność organizmu podczas intensywnego wysiłku. Jeśli ćwiczysz dłużej niż 60 minut, wybierz izotonik. Ale te ze sklepu często mają wątpliwy skład, dlatego taki napój lepiej przygotować samemu w domu na bazie wody przefiltrowanej przez filtr Dafi. Będzie taniej i zdrowiej.

kompozycja-smallW czasie wysiłku organizm wraz z potem traci elektrolity. Ich niedobór może prowadzić do zaburzeń rytmu serca, omdlenia czy drżenia ciała. Dlatego sportowcy często sięgają po napoje izotoniczne, które uzupełniają je i nawadniają lepiej niż woda. Są także najlepszym sposobem na szybkie uzupełnienia zużywanych przez mięśnie cukrów.

Według Europejskiej Komisji ds. Zdrowia i Ochrony Konsumenta napoje izotoniczne powinny charakteryzować się osmolalnością w granicach 270-330 mOsm/kg, czyli taką jak krew. Powinny również zawierać od 6 do 8% węglowodanów występujących najczęściej w postaci glukozy, fruktozy lub sacharozy. Takie stężenie cukrów pozwala na szybkie nawodnienie, ponieważ napój izotoniczny wchłaniania się lepiej niż płyn hipotonicznych (woda, herbata, rozcieńczone soki).

Aby zapobiec odwodnieniu należy pić nie tylko podczas, ale również przed wysiłkiem. Amerykańskie Towarzystwo Medycyny Sportowej zaleca, aby wypijać ok. 250-350 ml napoju izotonicznego co 15-20 min. przed intensywnym wysiłkiem, a podczas treningu – ok. 1 l/godzinę. Zalecenia te są oczywiście bardzo ogólne, a indywidualnie zapotrzebowanie na płyny zależy przede wszystkim od tempa pocenia. Po zakończonym wysiłku należy jak najszybciej rozpocząć uzupełnianie strat płynów pijąc ok. 1 szklankę napojów izotonicznych co 15-20 minut nawet przez klika godzin. Ważne, aby nie wypijać zalecanej ilości płynu od razu, gdyż znacznie pogorszy to jego wchłanianie.

Zalety napojów izotonicznych:

  1. Nawadniają lepiej niż woda.
  2. Uzupełniają straty składników mineralnych (magnez, sód, potas).
  3. Dostarczają łatwo przyswajalnej energii w postaci cukrów prostych.
  4. Szybko wchłaniają się z przewodu pokarmowego.
  5. Mają orzeźwiający smak.

Nie musisz kupować napojów izotonicznych, gdyż ich samodzielne zrobienie jest bardzo proste.

Oto szybki przepis na izotonik:

  • 1,5 l wody przefiltrowanej przez filtr Dafi
  • miód (3-4 łyżki) lub sok pomarańczowy (1 szklanka),
  • sok z cytryny lub limonki  (1 szt.),
  • sól (1/4 łyżeczki).
Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF