Jednym z najbardziej popularnych warzyw w kuchni orientalnej jest bobik. Jest to odmiana naszego polskiego bobu, różni się jednak wyglądem. Posiada smuklejszy pokrój, jego łodyga jest wyższa, liście są dłuższe, a nasiona występują w czerwonym oraz brunatnym kolorze. Bobik jest rośliną, która pochodzi z Azji Wschodniej. Z powodu dużej ilości białka nazywany jest „mięsem ubogich”.

Jasmeen_Bobik gotowanyBobik to roślina o dużych wymaganiach glebowych oraz wodnych, warto ją jednak uprawiać, ponieważ posiada bardzo cenne dla naszego organizmu właściwości. Zawartość białka w nasionach bobiku wynosi, aż od  26% do 32%. W krajach orientu bobik stanowi podstawę diety warzywnej, ponieważ posiada więcej masy białkowej, niż mięso. Białko z jego nasion cechuje się przede wszystkim wysoką wartością biologiczną i szeroką przydatnością żywieniową.

Dzięki dużej zawartości białka, bobik może być doskonałą alternatywą dla produktów pochodzenia zwierzęcego. W związku z tym jest idealnym składnikiem diety osób, które muszą ograniczyć spożycie bogatego w niezdrowe kwasy tłuszczowe mięsa, a także wegetarian, czy wegan. Bogaty w potas i błonnik sprzyja także redukcji cholesterolu we krwi. A dzięki niewielkiej zawartości tłuszczu jest jednym z pożądanych składników diety odchudzającej.

Bobik jest nie tylko skarbnicą wartości odżywczych, ale także rośliną bardzo przydatną w kuchni. Wykorzystując go możemy przygotować wiele łatwych i szybkich potraw, które nie tylko będą smaczne, ale i zdrowe. Poniżej prosty przepis na sałatkę z bobikiem w roli głównej.

Sałatka z bobikiem w roli głównej

Składniki:

  • ½ główki sałaty lodowej
  • papryka żółta
  • papryka czerwona
  • ogórek zielony
  • oliwki
  • przyprawa kumin
  • puszka bobiku gotowanego (np. marki Jasmeen)

Składniki na sos:

  • ząbek czosnku
  • sól i pieprz
  • łyżeczka melasy z granatów lub musztarda
  • ½ łyżeczki miodu
  • sok z połowy cytryny

Gotowany bobik wkładamy do rondelka, następnie podgrzewamy na małym ogniu. W tym czasie kroimy drobno składniki na sałatkę. Następnie przygotowujemy sos. Ząbek czosnku tłuczemy w moździerzu, dodajemy łyżeczkę melasy z granatów lub zamiennie trzy łyżeczki musztardy. Wciskamy sok z połowy cytryny, dodajemy ½ łyżeczki miodu, a na koniec odrobinę soli i pieprzu dla poprawienia smaku.

Pokrojone składniki na sałatkę mieszamy z sosem. Następnie porcję ciepłego bobiku wykładamy na talerz,  a na niego kładziemy sałatkę, którą obficie posypujemy kminem.

Smacznego!

Podziel się na:
  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik
  • PDF